Sju frågor till skaparen bakom Minibom

05.12.2018 kl. 15:31

Bilder: Petronella Bergfors

 

29-åriga Petronella Bergfors hittar man oftast i hennes atelje på Strandgatan i Vasa. Det är även där hennes företag Minibom håller till, ett finlandssvenskt barnklädsmärke med fokus på att barn ska få vara barn.

 

Hur blev du intresserad av design? 

Färger och former har intresserat mig så länge jag minns. Som liten kunde jag sysselsätta mig med att ordna diverse saker i färgordning eller samla på fina mönster klippta ur tidningar. 

 

Minibom - berätta om märket! 

MINIBOM är ett barnklädesmärke som strävar efter att barn ska få vara barn, inte specifika kön, att jorden ska få vara en hälsosam planet och för att tillföra vardagen mer färger och lekfullhet. Jag skapar allt från mönsterkonstruktion till färdig produkt i min ateljé i Vasa. Alla produkter är unika och sortimentet är dynamiskt med regelbundet nya färger och mönster. Plaggen skapas av återbrukade tyger och ekologisk bomull. Den första och mest populära produkten är en vändbar bomberjacka. Jackan, som också gav namnet MiniBOM, finns nu även i vuxenstorlek och säljs bl.a. i min Etsy shop och på Verket i Vasa. 

 

 

Vad gör just barnkläder intressanta att designa och tillverka?

För mig handlar det kanske mest om att mitt formspråk passar för barnkläder och därför valde jag att specialisera mig på barnkläder ganska tidigt. Sen vet jag också att många värderingar skapas i tidig ålder, vilket ger barnklädsformgivarna ett stort ansvar. Jag vill fortsätta jobba med barnkläder för jag tycker att det behövs mera barnkläder som inte tillverkats under dåliga arbetsvillkor, kategoriseras enligt kön eller innehåller farliga ämnen. 

 

Du har varit företagare i mer än ett år nu. Vad har varit de största utmaningarna och vad har varit det roligaste med att driva eget?

Den absolut största utmaningen är ekonomin. Det är en tuff bransch och ännu är jag inte uppe i de försäljarsiffror som krävs för att jag skulle kunna leva på mitt företag. En annan utmaning är att konstant tvingas sälja. Sociala medier har bidragit till att det inte räcker med att bara ha kvalitativa kläder, utan idag ska det också finnas en stark image och hype kring ett varumärke. En måste konstant fiska efter likes, och följare och det kan bli psykiskt utmattande i längden. En får försöka hitta en balans gällande sociala medier så att de inte tar över ens glöd och passion. 

Det bästa med att vara egenföretagare är friheten. Jag har fått vara hemma med min son mycket, och välja vilken tid på dygnet jag ska jobba. Dessutom mår jag väldigt bra, jag lider inte av någon jobbångest och jag känner aldrig på kvällarna att jag verkligen inte skulle orka gå till jobbet följande dag. Jag utvecklas varje dag och får jobba med både det praktiska och det administrativa.   

 

 

Vad är enligt dig de största problemen inom klädbranschen? 

Masskonsumtion och fast fashion. Vi köper så otroligt mycket kläder idag. Trender ändras alltför snabbt och plagg slängs i stora mängder. En ny T-shirt kan kosta samma som ett flingpaket så varför skulle vi inte köpa en ny varje vecka? Så tror jag tyvärr att många tänker.

 

Vad är bra design enligt dig?

Ett plagg ska vara hållbart, tidlöst och bekvämt. Produktionen ska ske så lokalt som möjligt, med rättvisa arbetsförhållanden. Ett varumärke ska vara transparent. Kunden ska inte behöva anstränga sig jättemycket för att få reda på vem som gjort produkten, var den gjorts och vilka ämnen materialet innehåller. 

 

Vilka är dina favoritdesigners och var hittar du inspiration?

Marjut Rahkola (grundaren av VIMMA) och Anna Kurkela samt Hanna-Riikka Heikkilä (grundarna av Papu) är förebilder och inspirationskällor när det gäller barnklädesdesign. Jag delar deras värderingar kring hållbar design och hoppas att jag en dag ska känna att jag lyckats lika bra som dem. Jag är en självutnämnd loppisexpert och än idag, fastän det är en del av mitt jobb, är loppisar det bästa stället för mig att nollställa mina tankar och tanka energi. Efter en loppisrunda är jag ofta inspirerad. 

 

 

Länkar:

Instagram: Minibom

Shop: Minibom

Facebook: Petronella Natalie Design

 

 

 

Kommentarer (0)
Skriv siffran 3 med bokstäver:
                      
 
 

Välkommen till Ratata - Svenskfinlands mysigaste bloggtjänst och kulturportal! Här på framsidan lyfter vi intressanta personer, evenemang och projekt.

Bloggat hos oss

Intervju med Arvid Mörne-vinnaren Mathilda Larsson

Jag var helt i chock. Jag började gråta. Jag ringde till mamma och kunde inte alls förstå vad som hade hänt." Så beskriver Mathilda Larsson känslorna efter att ett mejl damp ner i inkorgen i april och titulerade henne som vinnare i Arvid Mörne-tävlingen 2019. Saga träffade henne för att prata mer om skrivande och vad som händer efter tävlingen.

Läs hela intervjun på Århundradets bokklubbs blogg.

24.05.2019 kl. 12:06

Morsdag

24.05.2019 kl. 12:03

Duktighetens kilopris

Jag har ett konstigt förhållande till duktighet. Jag känner mig duktig när jag äter sallad istället för chips till middag. Jag känner mig duktig när jag skriver uppsats istället för att ligga i sängen och scrolla instagram. Jag känner mig duktig när jag vågar vara social, fast den rädslan har tunnats ut under åren och numera visar sig bara ibland. Så duktigheten finns i vardagen, liksom. Den är en ständigt närvarande måttstock där antal kilogram duktighet på kvällen bestämmer huruvida jag ska få känna mig bra över dagen som varit. Om jag får tillåtelse att känna mig bra över mig själv. Om jag är värdig.

 

Om duktighet på den nya Ratatabloggen Tofflor.

24.05.2019 kl. 12:02

Aktivaste bloggare

1 posterEstrids bokklubb 
1 posterRecensenterna