"OPEN är ett projekt som i första hand handlar om skönhet och kreativitet."

08.08.2018 kl. 13:30

 

Foto - Tapio Ranta-aho. Alla bilder i artikeln är publicerade med Johanna Bruuns och Ida Enegrens tillstånd.

 

Designern Johanna Bruun och fotografen Ida Enegren fick för några år sedan upp ögonen för skyltfönstren till Thaimassageparlörer, de färgglada fönstren i Finlands stadsbild som många förbipasserande inte fäster någon större notis vid. Men även bakom dessa fönsters design ligger både estetik och tanke. Hösten 2015 började Johanna och Ida knacka dörr för att intervjua formgivarna bakom fönstren och i våras kom de ut med resultaten av dokumenteringen och intervjuerna - OPEN - On Thai massage windows in Finland. 

 

 

Hur kom ni på idéen till boken?

J: Idén föddes i samband med ett ”fritt konstprojekt” till Lahden muotoiluinstituutti. En dag stannade jag bara utanför det thaimassageställe som finns i huset där jag bor. Jag fastnade för ett vackert blått och rött tygstycke som hängde i fönstret. Det var första gången jag verkligen betraktade fönstret jag gått förbi dagligen i flera år. Då insåg jag vilken spännande världar som fanns i de här fönstren och bestämde mig för att dokumentera dem som mitt konstprojekt. Jag cyklade runt i Åbo och fotograferade olika fönster och fortsatte sedan Lahtis. Resultatet blev ett handgjort fanzine med bilderna av fönstren.

Jag kunde ändå inte sluta tänka på thaimassagefönstren, utan ville veta hur de hade skapats och vad personerna som designat dem tänkt. Jag hade tidigare jobbat med Ida i och med ett par tidningsartiklar och tyckte att samarbetet hade fungerat bra. Så jag kontaktade henne och frågade om hon ville vara fotograf ifall vi arbetade vidare med temat. Hon var genast med på noterna och redan samma höst år 2015 började vi knacka på dörrar och gjorde de första intervjuerna.

 

I: Ja, fönstren hade också fångat min uppmärksamhet innan. Genom diskussion kring Johannas kursarbete så föddes planen på en förlängning och ett samarbete mellan oss. Vi ville vara öppna för mötena med de som gjort sina egna thaimassageskyltfönster och låta dem styra processen. Men vi hade redan från början tankar på att projektet kunde resultera i en bok. Det föll sig också naturlig sedan, när vi hade samlat ihop allt material, att det skulle bli just en bok. Boken ger läsaren möjlighet att i lugn och ro bekanta sig med var och en av de intervjuade fönsterdesignerna och att återkomma till bilderna och texterna om och om igen.

 

 

Var har ni sökt inspiration?

J: Den visuella inspirationen till formgivningen av boken och utställningarna har kommit från fönstren själva och från våra samtal med de som designat dem. Till frågeställningarna och projektets grundidé har inspirationen, i alla för min del, kommit från arbetet med min pro gradu-avhandling i konstvetenskap och från de tio år jag arbetade som konstkritiker. Jag har alltid haft ett intresse för frågor om makt och klasstrukturer på konstfältet; och därmed problemställningar kring smak, stil och estetik. De här intresset gick jag djupare inpå i min gradu, där jag hanterade konstförfalskningar i förhållande till rysk avantgardekonst. När man skriver om konstförfalskningar blir man också tvungen att fråga sig vad ett äkta konstverk är. I samband med detta satt jag mig in i teori kring genimyten, smak som klassmarkör, det autonoma konstbegreppet och tankar om konstverkets originalitet. Alla de här frågorna har på ett eller annat sätt legat som grund för arbetet med OPEN. OPEN är ett projekt som i första hand handlar om skönhet och kreativitet.

 

I: Detta är i grunden ett dokumentärt projekt, så jag har inte direkt sökt inspiration utan snarare utgått ifrån thaimassageskyltfönstren och från samtalen vi haft med fönsterdesignerna när jag arbetat. När jag pratar om arbetet med projektet brukar jag använda termen post-dokumentarism, vilket är en mellanform av journalistik och bildkonst. I dokumenterandet har jag använt mig av bildkonstens mera poetiska och kontemplativa egenskaper. Vi båda anser nog inte att vi framställer något på ett rätt eller neutralt sätt – vi är medvetna om och försöker göra våra positioner synliga för den som läser boken, både i texterna och i bilderna.

 

 

 

Var det svårt för er att hålla en gemensam vision? Eller hade ni ofta samma tankar?

I: Under arbetets gång har vi varit väldigt samstämmiga kring tematiken och kring hur vi ska närma oss den. Det har varit frågan om ett mycket tight och jämlikt samarbete, där vi hela tiden varit i dialog med varandra. Så det här projektet har lärt oss mycket, inte bara om själva temat utan också om samarbete.

 

J: När det kom till de visuella uttrycken var det utmanande på ett helt annat sätt. Men vi har försökt ge rum åt varandras intuition och konstnärliga val när våra personliga åsikter har gått isär.

 

Vad har varit viktigast under arbetsprocessen och hur har den sett ut?

J: Viktigast under arbetsprocessen skulle jag nästan säga att har varit dialogen mellan mig och Ida och en genomgående respekt, lyhördhet och öppenhet för temat och de personer vi arbetat med. Det har varit en lång process på över tre år, så allt har fått avancera i en ganska lugn takt, vilket också ha gett oss tid att reflektera och låta processen guida oss.

 

I: Som Johanna redan beskrev så har vi arbetat mycket tätt, både fältarbetet och editeringen har vi gjort tillsammans. Vi hade inga kontakter till någon som designat ett thaimassageskyltfönster från tidigare, så vi började helt enkelt med att gå runt och knacka på hos olika thaimassageparlörer. Vi presenterade oss och vårt projekt och frågade ifall den som designat skyltfönstret ville prata med oss om det. Vi bestämde sedan en tid för intervju och utförde den tillsammans med en tolk. Efteråt editerade vi allt material tillsammans från bilder till intervjuer och essen. Vi har också gått igenom, visat och diskuterat materialet med deltagarna under flera repriser, och de har haft möjligheten att ändra, ta bort och lägga till saker i de slutgiltiga texterna.

 

 

Stötte ni på några fördomar under arbetet?

I: Fördomar gällande thaimassage har nog förekommit. En av de vanligaste reaktionerna när vi talat om det här projektet är att folk tror att vi närma oss det med ironi. Det gör vi inte.

 

J: Många verkar också ha en väldigt tydlig uppfattning om hur de här fönstren ser ut utan att egentligen någonsin stannat och betrakta dem på djupet.

 

 

Planerar ni flera projekt tillsammans?

J: Vi har ännu en del jobb kvar med OPEN. Arbetet med en bok slutar ju inte efter att den kommit från tryckeriet. Nu vill vi ännu få fler återförsäljare och så ska vi delta i en grupputställning med OPEN i augusti. Så just nu har vi fullt upp ännu med detta, men jag har svårt att tänka mig att sluta diskutera konst och estetik med Ida.

 

I: Jag håller med : ) ! Vi försöker ännu nå ut till läsare, boken kan en bekanta sig mera med tex på vår hemsida: www.openproject.fi.

 

 

Kort om projektet:

OPEN- On Thai massage windows in Finland är grafiker och journalist Johanna Bruuns och fotograf Ida Enegrens gemensamma projekt som består av en konstbok och en utställning (i Galleria Kalleria 25.4.–29.4.2018 och i B-galleria 24.6.–1.7.2018). Projektet handlar om de finländska thaimassageparlörernas skyltfönster och byggs upp av tio intervjuer med thailändska kvinnor som designat sina egna skyltfönster. Kvinnorna bor och arbetar i Helsingfors, Åbo eller Lahtis och driver alla sina egna thaimassageparlörer. Vid sidan av intervjuerna finns porträtt av designerna och fotografier av skyltfönstren. Boken innehåller också en analytisk essä där arbetsprocessen och temat fördjupas ytterligare.

I intervjuerna diskuterar vi thaimassageställenas skyltfönsterdesign och reflekterar kring frågor som smak, stil och skönhetens och kreativitets betydelse i våra liv. Samtalen utgår från thaimassageparlörernas dekorationer men innefattar också personliga berättelser om livet, om drömmar, förhoppningar och orosmoment. Boken är helt tvåspråkig på engelska och thailändska och intervjuerna är genomförda med hjälp av en tolk.

 

Johanna Bruun är 31 år och jobbar som grafisk designer, som skribent och med videoproduktion. Hon har studerat konstvetenskap vid Åbo Akademi och grafisk design vid Lahden muotoiluinstituutti. Vid sidan av studierna har hon jobbat som grafiker, konstkritiker och journalist. OPEN är hennes och Ida Enegrens slutarbete i studierna till grafisk designer respektive fotograf vid Lahden muotoiluinstituutti.

Ida Enegren är 23 år och nyutexaminerad medianom med huvudinriktning fotografi från Lahden Muotoiluinstituutti. Förutom linsbaserad media använder hon sig också av material som keramik i mitt uttryckssätt.

 

Kommentarer (0)
Skriv siffran 2 med bokstäver:
                      
 
 

Välkommen till Ratata - Svenskfinlands mysigaste bloggtjänst och kulturportal! Här på framsidan lyfter vi intressanta personer, evenemang och projekt.

Bloggat hos oss

Svarta skuggan

Svarta skuggan har varit dålig i magen igen. Han går på skonkost, mer än så märks det inte. Han har lärt sig att hoppa upp i soffan. De borde väl hindra, men samtidigt är det lättare än att försöka få honom att sluta bita på femtontusen kronor-fåtöljen. 

 

Saxat från Stormens blogg.

01.10.2018 kl. 09:29

Om att äntligen ha ett namn

 

Att bestämma oss för ett namn till vår nyaste lilla familjemedlem har inte varit det allra lättaste. Det känns ju liksom som ett lite mer avgörande beslut än att namnge en katt. Under de gångna månaderna hade vi hunnit samla ihop en ganska diger lista på namn, men inte riktigt kommit överens om något som vi båda gillar fullt ut.

 

Så vad heter den lilla krabaten nudå? Svaret finns på Miilos blogg.

 

01.10.2018 kl. 09:23

Vad behöver jag egentligen i livet?

Och jag börjar igen fundera vad jag behöver i mitt liv.

För nog är det ju konstigt hur få av oss som på något sätt uttrycker en vilja i att leva ett lugnare liv. Ett liv bortom storstadens gator och oljud och damm. Ett liv med kanske lite mindre inkomst, men desto mera livsglädje.

 

Jasmine funderar över vad just hon behöver i livet.

 

01.10.2018 kl. 09:22