"Jag vaknar och låter ögonen fortfarande vara blundade, jag vet inte hur länge jag sovit, inga klockor och inga mobiler är tillåtna."

23.07.2018 kl. 12:43

Alla bilder är lånade från Nayabs Instagram med hennes tillåtelse.

 

26-åriga konstnären Nayab Noor Ikram testade redan i högstadiet på att jobba i mörkrummet. Där och då bestämde hon sig för att det var fotograf hon skulle bli. Idag är hon visuell konstnär tillfälligt bosatt i Åbo med hela världen som arbetsfält. Ratata intervjuade Nayab om hennes yrkesval, plus och minus i konstbranschen samt det gångna årets mest intressanta konsterfarenhet - en upplevelse som fick henne att somna.

 

 

Hur kom det sig att du ville börja studera konst?


Som dyslektiker har skolgången alltid varit tung för mig. Jag var inte en av dem som var akademiskt begåvad, vilket tog hela skolgången att komma fram till. Men jag kompenserade för det i de praktiska ämnena, som bildkonst.

Som tillvalsämne i högstadiet valde jag fotografi, och fick lära mig allt från att framkalla film till grundläggande mörkrumsarbete. Det var i mörkrummet som tiden flög iväg, där jag fick utlopp för min kreativitet och där jag bestämde mig för att bli fotograf. Under mina fotostudier blev det tydligt att jag behövde undersöka olika koncept med andra medium som video, performance och installationer som lett till att jag idag både arbetar som fotograf, men främst som konstnär.

 


Vad önskar du att du skulle ha vetat om konstnärsyrket innan du började med det? Fanns det någonting du inte var beredd på?


Jag måste nog säga att jag fick en rätt omfattande bild av konstnärsyrket under studietiden, vilket jag varvade med frilansuppdrag och utställningar som gav en verklighetstrogen bild av hur det såg ut i branschen. För mig blev det därför inte någon större förändring från att vara studerande till att vara i arbetslivet, då jag mestadels fortsatte som jag tidigare gjort.

Det jag dock önskar att jag fått bättre verktyg till att veta HUR jag ska gå till väga då jag vill skapa ett nytt konstverk med material eller medium jag tidigare inte arbetat med? HUR jag ska komma över writersblock i den skapande processen? HUR man ska kunna balansera jobb och fritid? Och till sist HUR ska jag få tag på en viss sorts kunskap om man inte vet var man ska leta efter den?

Vad är det bästa och sämsta med att vara konstnär?


+ Känslan av flow i en skapande process.
+ Friheten att få skapa vad man vill, hur man vill, när man vill.
+ Att använda konstnärliga uttryck för att utmana samhället.
+ Att besöka nya platser och träffa personer i samband med arbetet som bland annat kan bestå av utställningar, workshops, föreläsningar, residenser, projekt och mera.
+ Att det är ett varierat yrke där man ständigt utmanas och utvecklas.
+ Möjligheten till stipendier genom systemet i Finland


- Att inte alltid tas på allvar i sin profession som konstnär.
- Att arbetskontrakt med detaljerade uppgifter inte är en självklarhet att få av en uppdragsgivare som frilansare och/ eller som konstnär.
- Att gallerierna i Finland har svindlande hyror som konstnären förväntas betala, samtidigt som man också ska stå för all produktionskostnad, för att sedan vid sålt verk ge 25%-50% av provisionen till galleriet utan att ens få arvode för att ställa ut.
- Att största delen av arbetet går till administrativt arbete istället för skapandet.
- Att en stor del av Finlands konstscen är så Helsingfors-centrerad.


 

Vad är den mest intressanta konstupplevelsen du varit med om under det gångna året? Berätta!


Utställningar med installationer och verk som berör kropp och identitesfrågar är något som ständigt berör mig. Performance är också något jag gillar att ta del av då jag själv sätts i en position då jag inte vet hur jag kommer reagera.

Jag blev berörd av Mona Hatoums utställning på Kiasma, i Helsingfors 2016 – 2017. Hon är en konstnär som jobbar på ett träffsäkert sätt genom objekt och installationer som får mig att tappa andan. En performance jag senast tog del av som verkligen var en upplevelse var Marina Abramovićs kollektiva performance The Cleaner i Eric Ericsonhallen, i Stockholm 2017. Performancen började med tre timmars köande ute i kylan en kall februaridag. Väl inne möts jag av en person som tar tag i min hand och leder mig till ett ställe där jag får sätta mig på golvet. 

Det är en kör som sjunger abstrakta melodier, folk sitter på golvet, vissa på stolar, en del står, och andra ligger på golvet. Alla i grupp, alla runt om i hela rummet. Olika personer leder folk sakta in till rummet, de leder folk till att byta från sittandes, till ståendes till liggandes.

Akustiken är helt fantastisk, jag sitter på golvet och lyssnar, tar in och somnar. Jag vet inte hur länge jag sover men en person rör plötsligt min axel och leder mig till golvet där jag får ligga ner, och somnar efter en stund igen till sånger av olika melodier.

Jag vaknar och låter ögonen fortfarande vara blundade, jag vet inte hur länge jag sovit, inga klockor och inga mobiler är tillåtna.

Då jag sakta rör på mina ben kommer en person igen, tar tag i mina händer och leder mitt till ett annat ställe där jag får stå. Jag känner inte igen personerna som är i rummet längre, folk att kommit och gått och känslan av tid existerar inte.

Det är som en söndagsmässa, ett sätt att känna andlighet i ett sekulariserat samhälle där andlighet inte finns på samma sätt som tidigare. Den här gången skapas den genom konsten tillsammans med andra personer som också sökt sig ditt för en konstupplevelse som näst intill blir religiöst.


 

Vad jobbar du på just nu?


Just nu är jag i Mustarinda, Hyrynsalmi där jag deltar i utställningen If I change something, what is being moved? som hålls 16.6. - 12.8.2018 och är kuraterad av feministduon Nynnyt (Selina Väliheikki & Hanna Ohtonen). Veckan här kommer bestå av att bygga utställningen varvat med att gå långa promenader.

Efter det kommer jag fara till Åland för att arbeta klart med ett projekt som heter Arkiverat. Projektet baserar sig på en fotoserie som består av fotomanipulationer av gamla porträtt fotograferade av den åländska fotografen John Karlsson/ Clemens, varvat med mina fotografier tagna av olika fasader i Mariehamn. Det jag gör är att jag fysiskt sätter upp porträtten runt om i Mariehamn, som urban art. Utöver det arbetar jag även med konstfestivalen MOMENT, som är en performancefestival på Åland som hålls på sommaren mellan 13.6 – 10.8.2018. Festivalen har jag skapat tillsammans med Ursula Sepponen och Fredrik Enges.


Och till sist så håller jag på att förbereda det första numret av online publikationen PPLATS, som lanseras i samband med en utställning jag kuraterar på Fotocentrum Peri i augusti. Utställningen är en förlängning av tidskriften ut i det fysiska rummet, där första numret behandlar Ö som plats.

Du har nyligen samarbetat med Lindex, var ditt fotografi användes som inspiration för ett par örhängen. Kan du tänka dig att samarbeta med företag på modemarknaden igen?


Jag kan absolut tänka mig att samarbeta med ett företag på modemarknaden igen. Tycker det alltid är spännande när olika uttryckssätt möts i den skapande processen och se vad resultatet blir. Däremot skulle drömmen vara ett samarbete där jag är mera involverad i processen och skapa något ur ett hållbarhetspespektiv, där allt material är återvunnet.

 

Vem inspirerar dig?

Det är många som inspirerar mig, många gånger är det personer som jag har en personlig anknytning till då det bästa jag vet är att följa med i andras personer processer och tankar.

Så jag säger konstnärerna Saadia Hussain och Sabah Ejaz, författaren och redaktören Koko Hubara och Ruskeat Tytöt media, feminstiska kuratorduon Nynnyt med Selina Väliheikki & Hanna Ohtonen, konstnären Alex Backstrom och kläddesignern Minna Palmqvist.

Just nu känner jag mig som mest inspirerad och peppad över den här låten (GVerse - Underground) som får mig att hamna i ett flow som är så väldigt behövligt just nu.

 

Nayabs hemsida hittar ni här och hennes instagram här.

 

Nanó Wallenius
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 3 med bokstäver:

                      
 
 

Välkommen till Ratata - Svenskfinlands mysigaste bloggtjänst och kulturportal! Varje vecka lyfter vi intressanta personer och projekt på vår framsida.

Höstlistan 2018

 

Hösten ligger bakom hörnet och lurar - det är dags för Ratatas årliga höstlista.

 

Vad är dina mål i höst?

Vad ser du mest fram emot?

Känner du dig klar med sommaren?

Hur såg din höst ut för ett år sedan?

Hur såg din höst ut för fem år sedan?

Vad var bäst och sämst med sommaren?

Vad för kultur har du tänkt konsumera i höst?

Vad blir ditt mest använda plagg i höst?

 

 

Bloggat hos oss

När resan är målet

Ändå pratar man ju hela tiden om att "det är resan som räkas", inte målet. Både när det gäller lycka och framgång brukar man tala om att satsa på resan och inte målet, för då kommer lyckan och framgången när man minst anar det. Men tydligen tror vi ju inte på det alls när det gäller våra semesterresor eller liknande. Det viktigast är att komma så snabbt som möjligt till destinationen, inte att uppleva resan dit.

Och därför älskar jag att bloggare såsom Linnea Portin på sin blogg Brygd, lyfter fram det här i sitt blogginlägg "Drömmen om att inte flyga".

 

Jasmine har skrivit tankeväckande om att resa.

igår kl. 18:25

Fager Dam 10 år

 

Grattis säger vi till Fager Dam vars blogg fyller tio år idag! Här följer en liten jubileumsintervju.

 

Vad är dina bästa bloggminnen från dessa tio år?

Den första Ratata-festen var det mest magiska jag varit med om. Bloggportalen Ratata hade nyss öppnat och det ordnades en fest för att fira det på reklambyrån Peoples kontor. Jag minns hur jag steg in där och det fanns cupcakes och folk var klädda i granna färger för vi hade något tema för klädseln. Alla var så öppna och glada och intresserade av att prata med en. Det kändes magiskt att så där på en kväll plötsligt lära känna en hel hop med roliga och kreativa mänskor och festa till sena natten.

Bloggkryssningen jag var på sommaren 2011 var också något alldeles extra. Vi fick hälsa på hemma hos superbloggaren Ebba von Sydow! Det var visst tidningen Papper som ordnade kryssningen.

De gånger Bloggpriset ordnades på Korjaamo i Helsingfors var också något alldeles extra. Minns hur jag på det första Bloggpriset bara gick omkring och pratade och pratade för det fanns så många härliga bloggare på plats.

 

Hur har din blogg förändrats?

I början ville jag fokusera på inredning och mode. Modebloggar var stora när jag började hösten 2008 och jag har alltid haft ett stort modeintresse. Men det som verkligen blev gnistan till att börja blogga var att jag renoverade min nya lägenhet samma höst som det blev finanskris och allt såg väldigt mörkt ut. Jag behövde lägga upp bilder på vackra tapeter på nätet för att orka med allt.

Efter att jag flyttat bloggen från Blogspot till Ratata började jag lära känna andra finlandssvenska bloggare. 2010-2011 var dom stora bloggåren för mig. Jag fokuserade mycket på mode, jag tog outfitbilder och recenserade de internationella modevisningarna.

Sedan började jag jobba som journalist, och där var bloggen en stor orsak till att jag vågade mig på att skriva professionellt. Men samtidigt så ledde journalistjobbet till att tiden och energin för bloggandet stadigt har minskat.

Lite av en nytändning för bloggandet fick jag i januari 2017 när jag började med bulletjournal. Då blev jag ivrig att visa upp hurdana sidor jag gjort i min anteckningsbok. Sedan expanderade jag och startade ett Instagramkonto som fokuserar på min bulletjournal.

 

Hur skulle du beskriva din blogg?

Just nu står det i bloggbeskrivningen bara ”spretiga dagboksanteckningar från mitt liv”. Det som alltid har gällt min blogg är att jag fokuserar på sådant som är fint och positivt. Ibland kan jag också ta upp något svårare ämne, som min syn på #meetoo. Men ja, bloggen har varit ett andningshål för mig, ett ställe där jag får vara mig själv och tänka på sådant som är kul. Jag bloggar alltid just så mycket som jag har lust med och planerar väldigt lite.

 

Hur kommer du fortsätta med bloggen?

Tror jag fortsätter i samma lugna takt som de senaste åren. Har jag varit på en bra resa vill jag berätta om den på bloggen, som när jag for till Ischia den här hösten. Tycker jag innehållet i min handväska matchar fint lägger jag upp ett i-min-väska-inlägg. Om jag lagt upp en ny video på Youtube så gör jag ett blogginlägg om det. Instagram och Youtube har stulit av min tid, men bloggen behövs för att samla ihop allt jag gör i sociala medier.

17.10.2018 kl. 19:30